Beelddenkers geven de voorkeur aan het gebruiken van de rechter hersenhelft, het onderwijs is gericht op de linker hersenhelft. Het biedt leerstof talig aan: gestructureerd, in kleine porties met accent op de verschillen. Op deze manier wordt het lesmateriaal begrepen en onthouden.

Beelddenkers denken liever in beelden: ze willen overzicht, werken vanuit het geheel en zoeken de samenhang.

De kleurenmethode vertaalt de lesstof naar jouw manier van denken en biedt direct resultaat. Geen eindeloos traject zonder resultaat. Als we overschakelen naar het visuele informatiesysteem wordt de lesstof wel direct onthouden.

Het kind voelt zich weer begrepen, hierdoor worden veel problemen op school en met gedrag opgelost.

 

De Kleurenmethode is een training met een kop en een staart. Na 6 tot 10 sessies is het klaar en zijn kind en ouder eigenaar van de methode. Deze manier van leren hoort dan bij het kind.

 

Als ik zeg auto wat gebeurt er dan in jou hoofd?

Als ik zeg auto wat gebeurt er dan in jouw hoofd?

 

Leerproblemen praktisch aanpakken met de Kleurenmethode

Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen met een leerachterstand of dyslexie vaak in beelden denken, niet in woorden. Daardoor wordt de lesstof niet begrepen en onthouden. Het onderwijs is gericht op de grote groep, de meeste mensen (±95%) leren via het gehoor. Slechts een kleine groep leert visueel. Bijles helpt onvoldoende omdat ze dan meer informatie op ‘foute’ wijze krijgen aangeboden. Door de informatie te vertalen naar beelden, kan deze groep zich de lesstof wel eigen maken. Tijdens een korte training leert het kind deze techniek, het visueel opslaan van informatie, zelf toepassen. Ideaal om vervolgens de lesstof in de klas goed te kunnen volgen.

Het kind kan tijdens de eerste sessie direct vertellen of deze leermethode voor hem of haar werkt. Blijf niet langer worstelen met schoolwerk. Deze leermethode is bewezen effectief.

 

Voor de hele schooltijd
De Kleurenmethode leert om informatie te vertalen naar het  visuele informatiesysteem.
Dit kan in de toekomst ook toegepast worden op vakken als
geschiedenis, aardrijkskunde, buitenlandse talen enz.

 

Doordat ik zelf ook in beelden denk weet ik precies waar de kinderen behoefte aan hebben. Ik heb me in de loop der jaren ontwikkeld als beelddenkspecialist en specialist op het gebied van visueel leren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik ben leerkracht, dyslexiecoach, kinder­coach, ontwerper van de Kleurenmethode en  de Gym je slim training.
We gaan samen onder­zoeken hoe het kind het beste leert. Elk kind heeft een unieke gave om te leren, daar gaan we naar op zoek. We gaan samen met  ouders werken aan een oplossing. Voor ouders is het van belang inzicht te krijgen in hoe hun kind infor­matie verwerkt. Wat gebeurt er in dat hoofdje? Hoe kun­nen ze ondersteuning bieden. De kleurenmethode is een manier.

Beelddenken

00433216Kijk zo werken mijn hersenen

Beelddenken is het denken in beelden en gebeurtenissen

 

Beelddenkers…. mensen met een prachtig talent! Beelddenken is visueel, intuïtief en ruimtelijk denken, zonder woorden. Beelddenkers ordenen hun wereld bij voorkeur met niet talige middelen. Het zijn mensen die onbewust 32 keer zo snel denken als woorddenkers. Ze zien beelden van situaties en gebeurtenissen, waarin meerdere zaken tegelijkertijd zichtbaar worden, op elkaar inwerken en een betekenisvol geheel vormen. Het zijn mensen die totaalplaatjes zien en daar naartoe werken. Creatieve mensen. Inventieve mensen.

Maar…. het kan ook erg lastig zijn om anders te denken dan de meeste mensen.

Soms komt er minder uit een leerling dan ouders en school verwachten of schommelen de prestaties. De ene keer lukt het wel, dan weer niet. “Het zit er wel in maar het komt er niet uit” hoor ik vaak. Eindeloos oefenen volgens de methode van school levert niets op, met als gevolg dat ze geen zin meer hebben zich ervoor in te spannen. En geef ze eens ongelijk…

Vaak is niet de leerstof het probleem (beelddenkers zijn vaak erg slimme kinderen) maar de manier van aanbieden en verwerken van de stof.

Kijk, zo werken mijn hersenen.